03 września 2007

Tramwaj na Chełm...już niedługo!

Pomimo wielu obaw budowa nowej linii tramwajowej na gdański Chełm idzie zgodnie z planem. Pojawiły się już pierwsze tory, a dochowanie terminu 30 listopada 2007 na uruchomienie linii jest bardzo realne. Dzięki uprzejmości jednego z Gdańszczan, Marcina Barylsiego, poniżej kilka zdjęć z budowy linii uzupełnionych o informacje techniczne na temat tramwaju na Chełm.

Tramwaj na Chełm to:

  • 5800 m toru,
  • budowa przystanków tramwajowych na wysokości ulic: Pohulanka, Odrzańska, Chałubińskiego i Witosa z bezkolizyjnym dojściem do peronów,
  • wykonanie dojść do przystanków + windy i remont schodów - 4 szt.,
  • budowa sieci trakcyjnej w ramach której powstanie 76 nowych słupów,
  • budowa linii kablowych,
  • przebudowa i uzupełnienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic: Armii Krajowej - 3-go Maja, Sikorskiego - Chałubińskiego i Sikorskiego - Witosa,
  • budowa systemu zdalnego sterowania i nadzoru nad urządzeniami w projektowanej stacji prostownikowej "Chełm" wraz z centrum sterowania w istniejącym budynku stacji prostownikowej "Towarowa" w Gdańsku oraz kanalizacji z kablem linii światłowodowej do projektowanej stacji,
  • budowa pętli tramwajowej za skrzyżowaniem Al. Sikorskiego z ul. Witosa,
  • budowa stacji prostownikowej wraz z budynkiem, wyposażeniem i automatyką,
  • podróż na Chełm odbywała się będzie nowozakupionymi tramwajami Bombardier Flexity Classic NGT6-2GD.

Terminy realizacji inwestycji

rozpoczęcie - 09.08.2006 r; zakończenie - 30.11.2007 r.
Koszt Inwestycji brutto
1. Dokumentacja: projekt budowlany i wykonawczy - 2 549 800,00 zł
2. Roboty budowlano-montażowe - 58 326 431,00 zł
Razem: 60 876 231,00 zł

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

Świetna sprawa z tym tramwajem, to przecież pierwsza nowa linia tramwajowa w Gdańsku od niepamiętnych czasów. Aga, należy Ci się wdzięczność i podziw za skuteczne pilotowanie sprawy. Nurtuje mnie tylko jedna kwestia:

- jak rozumiem nowe tramwaje Bombardiera zostały zakupione specjalnie do obsługi linii na Chełm ze względu m.in. na koniecznośc pokonywania znacznej różnicy wzniesień na trasie. Czy oznacza to, że "tradycyjne" tramwaje typu 105N nie będą w stanie pokonać tej trasy (czy tylko, że pokonywać ją będą wolniej)? Czy "tradycyjne" tramwaje zostaną w ogóle skierowane na nowe tory? (Bombardierów nie będzie przecież dużo i możliwe są też awarie)?

Pozdrawiam ciepło Autorkę.

Aga Pomaska pisze...

Rzeczywiście tradycyjne stare 105N nie będą jeździły tą trasą. Oprócz nowo zakupionych Bombardierów skierowane zostaną tutaj inne jeżdżące już po gdańskich torach tramwaje niskopodłogowe oraz niedawno zakupione niemieckie Duwagi, które również poradzą sobie na tej trasie. Niezależnie od tego miasto w ramach III Programu Komunikacji Miejskiej będzie dokupywało kolejne składy, chociaż raczej używane (koszt nowego bombardiera to około 7 mln złotych!).
Pozdrawiam.

Unknown pisze...

Witam!

No niekoniecznie to będą tylko używane składy... Planuje się zakup 30-40 nowych Bombardierów. Używanych 'Duewagów' N8C w obecnej chwili Gdańsk posiada w ilości 2. Ale już zakupił kolejne 44, które docierać będą do Gdańska stopniowo do 2011 roku. Dodam, że będą one wyposażane w niskopodłogową wstawkę dla niepełnosprawnych.

Więcej o tramwaju na chełm można poczytać na stronie: www.tramwajnachelm.psstm.glt.pl

Zapraszam do odwiedzin i pozdrawiam!